۱۳۹۲ دی ۱۱, چهارشنبه

یادی از سیاوش نوری پهلوان لرستانی کەهیچگاە بە حقش نرسید


سیاوش نوری قهرمان 57 کیلوگرم کشتی آزاد ایران و آسیا ستارەای است مانند بسیاری از دیگر ورزشکاران  "زاگروس نشین" با وجود شایستگی بسیار هیچگاە بە حق خود نرسید.

 با وجودی کە دست این دلاور لر بارها در مقابل بزرگانی از ایران و جهان بالا رفت،اما مربیان تیم ملی  هربار و بە بهانەای او را از تیم ملی خط زدند و مغلوبان وی را راهی مسابقات بین الملی میکردند.تا جایی کە وی لقب "کاپیتان خط خوردەها" گرفتە بود.

اوج این ظلم و بیعدالتی را میتوان مسابقات جام بین المللی تختی در سال١٣٦٧ در ساری و انتخابی تیم ملی برای مسابقات آسیایی 1989 توکیو دانست.

در ساری با وجود برتری محرز نوری بر محمدیان، در فینال وی را بە ناحق در برابر کشتی گیر مازندرانی سە اخطارە کردند.

سالها بعد بی.بی.سی فارسی  بە بهانە شرکت کشتی گیران ایران در المپیک2012  لندن  بە این مسألە پرداخت و در این رابطە نوشت: «محمود ملاقاسمی رئیس تشک این مسابقە بود. وی تحت تاثیر هجوم زیاد تماشاگران که دور تا دور تشک نشسته بودند رای به سه اخطاره شدن سیاوش نوری داد که در این مسابقه در مقابل عسکری محمدیان چهره برتری داشت.»

با وجودیکە سالها از قضیە ساری می گذرد برای بسیاری همچنان قابل قبول نیست یک قاضی و رئیس تشک تنها بخاطر هجوم تماشگر حق این قهرمان لرستانی را پایمال کردە باشد.

لازم بە ذکر است برای عدم تکرار و پایمال کردن حق ورزشکاران محروم حاشیە نشین در برابر مرکز نشینان نورچشمی، باید از چنین قاضی هایی پرسید، مگر نە اینکە قاضی باید شجاع و عادل باشد و در مقابل ارباب نفوذ و اقتدار و تمایلات آنها استقلال خود را حفظ نماید؟

اما گاهی نیز انسان بە این نتیجە می رسد در نظامی کە تبعیض در همە سطوح آن بە وضوح دیدە می شود و قوە قضائیە آن غیر مستقل و فاسد است و مثل آب خوردن حق را ناحق و جان آدمی را می گیرد، دیگر چە انتظاری می توان از یک داور و چند مربی داشت!

باید گفت کە ظلم بر این پهلوان لرستانی تنها بە این جا ختم نشد و در مسابقات انتخابی تیم ملی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن نیز با وجودیکە سیاوش نوری توانست 5-0 از سد عسکری محمدیان نایب قهرمان المپیک سئول بگذرد، بە وی تهمت دوپینگ زدە شد و عسکری محمدیان را  علیرغم خواسته خودش به جای وی و بە اجبار راهی ژاپن کردند.

بە نوشتە بی.بی.سی بە عسکری می گویند«اگر نیایی از رقابت های جهانی بازخواهی ماند!» و حریف مغلوب سیاوش نوری کە از آمادگی مطلوب برخوردار نبود را راهی این مسابقات کردند تا سیاوس نوری در اوج آمادگی صاحب گردن آویز طلای این مسابقات نشود!

بعدها عسکری محمدیان کە می بایست١٤ کیلوگرم اضافه وزن کم میکرد درباره آن رقابت ها چنین گفته است: "ناگهان توی سونا مرگ را به چشم دیدم. بچه ها به یدالله اعتصامی گفتند عسگری دارد می میرد. اما باز هم در سونا را بسته نگه داشتند تا جنازه ام سر وزن برسد. قبل از این که بمیرم با لگد به در زدم و افتادم بیرون."

سر انجام کالبد بی رمق محمدیان فینال این مسابقات را بە کسی واگذار کرد که در المپیک با اختلاف ۱۶ امتیاز از سد او گذشتە بود.

خاطر نشان می سازد سیاوش نوری علاوە بر عسکری محمدیان دستش بارها در مقابل نامدارانی چون اویس ملاح، جانعلی خسرو نژاد، محمد ذولفقاری و جلیل جهانشاهی و دیگر عنوان دارانی کە از بزرگان روز کشتی دنیا بودند بالا رفتەاست.


در زندگی نیز گویی روزگار همانند مسوولین و مربیان وقت تیم ملی باوی سر ناسازگاری داشت و  چنین رقم زدە بود تا سیاوش بە تنها آرزوی زندگیش هم نرسد.

یادم هست هفتە نامەی وقت دنیای ورزش از زبان سیاوش نوری چنین نوشتە بود: «سیاوش تنها یک آرزو دارد آنهم راهیابی بە دانشگاە تربیت بدنی است.»

آن وقتها اگر ورزشکاری بە مدال جهانی دست پیدا میکرد می توانست بدون کنکور و هفت خوان رستم بە دانشگاە راە یابد.

اما حق خوریها باعث عدم دستیابی سیاوش نوری بە مدال جهانی و راهیابی وی بە دانشگاە و  رسیدن بە تنها آرزوی زندگیش شد. 

در خاتمە برای این پهلوان خوب آرزوی سلامت دارم و این آهنگ زیبای لری کە خوانندە کورد کاک "حسین صفا منش" آنرا بە زیبایی در تالار وحدت تهران اجرا نمودە را بە او و مردم خوب لرستان تقدیم می کنم.

                        

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر