۱۳۹۳ آذر ۱, شنبه

یادی از برادران آزمودە پهلوانان عرصە اخلاق و کشتی کوردستان


بە حق می توان برادران آزمودە (ایوب و طیب) را یکی از بدشانس ترین فرنگی کاران کوردستانی نامید کە با وجود شایستگی های فراوان دستشان اما از مدال آسیایی و جهانی کوتاە ماند.

 ایوب آزمودە(برادر بزرگتر) قهرمانی ارتشهای جهان، برنز و نقرە جام بین المللی تختی، برنز جام های وهبی امرە ترکیە و الکساندریای یونان را در کارنامە خود دارد.

هر چند او در دوران کشتی گرفتن در اوج بود و انگیزه بالایی برای ملی پوش شدن داشت، اما بە نوشتەی «سایت خبری تحلیلی کشتی آزاد و فرنگی ایران» مربیان تیم ملی وقت چونکه اعتقادی به جوانگرایی نداشتند علیرغم اینکه در مسابقات انتخابی تیم ملی نیز اول می شد به بهانه با تجربه بودن عبدالله چمن گلی، وی را خط زدە و چمن گلی را به مسابقات آسیایی و جهانی اعزام می کردند و همین انتصاب های غلط باعث شد تا ایوب آزمودە نتواند در رقابت های قهرمانی آسیا و جهانی کسب افتخار کند.
ایوب آزمودە بعدها بە آلمان مهاجرت کرد و باوجودیکە ٣٥ بهار از عمرش می گذشت در لیگ این کشور نیز موفق ظاهر شد. تاجایی کە در سال ٢٠٠٨ با دوبندەی آلمان موفق بە کسب مدال نقرە "تورنمنت بین الملی هلند" شد و سال ٢٠٠٩ نیز توانستە بود نایب قهرمان آلمان بشود. الان نیز دستیار جمشید خیرآبادی سر مربی تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان است.

اما داستان طیب آزمودە(برادر کوچکتر) کە جا پای برادر بزرگتر گذاشتە بود و او هم فیزیک بدنی مناسب، تکنیک و قدرت بدنی خوبی داشت چیز دیگریست.

 طیب آزمودە ابتدا شروع خوبی داشت و در اولین حضورش در مسابقات آموزشگاههای ایران توانست بروی سکوی سوم وزن ٥١ کیلو گرم نوجوانان ایران بایستاد. در مسابقات جوانان اما متوقف شد و بزرگسالان را دوبارە با جرقەای خوب شروع کرد و بە مقام پنجمی وزن ٧٤ کیلو گرم کشتی فرنگی دست یافت ولی دوبارە باز ایستاد!

گر چە او سالها درتمامی ردەهای سنی از مسابقات آموزشگاههای ایران گرفتە تا قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی در وزنهای ٥١، ٦٠، ٦٣، ٦٨، و ٧٤ کیلو گرم عضو ثابت و آمادەی تیم کشتی کوردستان بود و همانگونە کە اشارە شد از فیزیک بدنی مناسب،تکنیک و قدرت بدنی فراوانی هم برخوردار بود،اما بخت با وی یار نبود! 
طیب آزمودە لیاقت این را داشت کە بە مقامهای بهتری از سوم آموزشگاههای ایران و پنجمی قهرمانی کشور دست یابد، و در آسیا و جهان هم بدرخشد اما روزگار با وی چە در زندگی و چە در کشتی سرناسازگاری داشت و نتوانست بە حق خود برسد.

سر انجام او هم بە جمع ما غربت نشینها پیوست و اکنون در لیگ دستە دوم آلمان در وزن ٨٦ کیلوگرم فرنگی کشتی می گیرد. 

طیب آزمودە در مسابقات لیگ امسال تاکنون توانستە بر قهرمان سوم اروپا از بلغارستان و نفر سوم دنیا از مجارستان غلبە کند و در حال حاضر خود را برای کسب عنوان قهرمانی پیشکسوتان جهان در ردە سنی ٣٥ سالە در سال آیندە آمادە می نماید.

گفتنی است برادران آزمودە گرچە در اوج شایستگی عنوانهای قهرمانی جهان و المپیک را کسب نکردند اما بی شک در عرصە «اخلاق و ادب» دارای نشان طلا هستند.

۱ نظر: